21.02.2023

Чи потрібно вносити зміни у будівельний паспорт у випадку зміни замовника - пояснення юриста

 

Періодично у замовників виникають питання: «Чи потрібно вносити зміни у будівельний паспорт, якщо змінився замовник будівництва?»

Незважаючи на те, що чинний Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки не зобов'язує в таких випадках вносити зміни до будпаспорта, на практиці іноді виникають спірні ситуації.

Нижче наводжу (скорочено) свіжу Постанову ВС КАС, яка торкається, зокрема, моментів внесння змін до будпаспорта. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у Постанові від 15.02.2023 року по справі №460/4831/21 щодо визнання незаконним та скасування рішення міської ради «Про скасування будівельних паспортів забудови земельних ділянок» в частині щодо скасування будівельного паспорту на забудову земельної ділянки позивач, прийшов до наступних висновків:

...У разі якщо право на будівництво об'єкта передано іншому замовнику або змінено осіб, відповідальних за проведення авторського і технічного нагляду, або змінено інші відомості про початок виконання будівельних робіт, які містяться у Реєстрі будівельної діяльності, а також у разі коригування проектної документації на виконання будівельних робіт в установленому законодавством порядку, замовник протягом трьох робочих днів повідомляє про такі зміни відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю.

У разі якщо коригування проектної документації може вплинути на визначення адреси об'єкта нового будівництва (зміна місця розташування об'єкта, головного входу тощо), у повідомленні зазначається про необхідність коригування (зміни, присвоєння, анулювання) адреси.

У день внесення інформації, визначеної цією частиною, до Реєстру будівельної діяльності, програмні засоби електронної системи забезпечують автоматичне направлення до органу з присвоєння адреси повідомлення про необхідність зміни, присвоєння або анулювання адреси об'єкту нового будівництва.

Право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:

  • подання замовником заяви про припинення права, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт;
  • отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником;
  • на підставі судового рішення, що набрало законної сили.

Аналіз зазначених вище норм права дає підстави для висновку про те, що у разі якщо право на будівництво об'єкта передано іншому замовнику, а також у разі коригування проектної документації на виконання будівельних робіт в установленому законодавством порядку, замовник протягом трьох робочих днів повідомляє про такі зміни відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю, при цьому, у даній справі, як встановили суди, замовник, якому передано право на будівництво об'єкта (ОСОБА_1), повідомив про ці зміни, коригування проектної документації (у даному випадку будівельного паспорта) не відбулося, позаяк не потрібно було і вносити зміни до будівельного паспорта відповідно до пункту 2.2 Порядку № 103 (у разі зміни намірів забудови земельної ділянки), а тому суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про те, що рішення органу місцевого самоврядування, яким скасовано будівельний паспорт забудови земельної ділянки (проектну документацію), на підставі якого зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт та повідомлення про зміну даних внаслідок заміни замовника будівництва, не порушує права позивача (ОСОБА_1), оскільки він не був замовником будівельного паспорта забудови земельної ділянки.

Підсумовуючи наведене можна зазначити, що при переході права на будівництво об'єкта іншому замовнику, реєстрації повідомлення про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт, переходить і право на проектну документацію - будівельний паспорт, незалежно від того, хто був його замовником.

Окрім того, будівельний паспорт за своєю суттю є актом індивідуальної дії, який вичерпує свою дію шляхом реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт, а тому його скасування не породжує жодних правових наслідків.

Угору